Interview
School’s cool mentor Lennart – mentee Roel in Katwijk
Lennart van der Plas is sinds een jaar thuismentor van Roel (14). In het dagelijks leven werkt Lennart als bestuursadviseur bij Hogeschool Leiden en is hij fractievoorzitter van de VVD in de gemeenteraad in Katwijk. Daarnaast doet Lennart al jaren vrijwilligerswerk bij Quick Boys en voor Alzheimer Nederland. En voor School’s cool van JES Rijnland!
Duwtje in de rug
Ondanks zijn drukke weekprogramma spreekt Lennart wekelijks af bij Roel thuis. Wat was voor hem de reden om zich aan te melden voor School’s cool? Lennart: ‘Ik heb in mijn jeugd jarenlang als een soort mentor opgetreden en in mijn eigen omgeving gezien hoe belangrijk het is dat jongeren die een extra duwtje in de rug nodig hebben, dit ook krijgen. Daarom besloot ik me aan te melden bij JES Rijnland. Daarnaast vind ik het sowieso waardevol om een bijdrage aan de maatschappij te leveren, ook via mijn andere vrijwilligerswerk. Vrijwilligerswerk is ontzettend mooi en dankbaar om te doen. Zeker wanneer je ziet dat het resultaat oplevert. Het is mooi om op een laagdrempelige manier te helpen en ondersteunen in wat in dit geval Roel nodig heeft.’
Prettig samenwerken
Een School’s cool-mentor ondersteunt een tiener bij de overgang naar de middelbare school. De mentor bepaalt samen met de mentee waaraan hij of zij wil werken. Dat kan helpen met plannen zijn, meedenken met de schoolkeuze of leren omgaan met groepsdruk. Lennart: ‘Roel is een open, enthousiaste, sociale en vriendelijke jongen. Hij maakt makkelijk contact en kan goed vertellen. Voor Roel is het een uitdaging om zich te concentreren op zijn huiswerk en goed te plannen. Samen verkennen en bespreken we hoe hij dit kan verbeteren. Dat is soms best lastig, omdat het zeker op zijn leeftijd natuurlijk veel aantrekkelijker is om met zijn vrienden af te spreken. Heel begrijpelijk, maar tegelijkertijd vindt hij het zelf ook belangrijk om zijn school goed af te maken. Daarin proberen we een balans te zoeken. Het is prettig samenwerken met hem, en hem te helpen bij de uitdaging om zich (meer) te concentreren op zijn schoolwerk.’
Volle agenda
Een thuismentor begeleidt en coacht een jongere gedurende zo’n anderhalf jaar. Mentor en mentee spreken samen dagen en tijden af die hen het beste uitkomen. Zo is het vrijwilligerswerk eigenlijk altijd goed in de agenda van de mentor in te plannen. Hoe pakt Lennart dit aan? ‘Het is best uitdagend om het mentorschap in mijn drukke weekprogramma in te passen. Over het algemeen zit mijn agenda voor de komende weken vol, terwijl al te ver vooruit plannen voor Roel en zijn gezin lastiger is. Daarom zoeken we aan het eind van elke afspraak een gaatje voor de volgende keer. Door bijvoorbeeld iets met werk te schuiven, lukt het altijd wel een moment te vinden.’
Blik op de wereld
Als mentor kun je echt iets betekenen voor de (onderwijs)kansen van een kind. Bij JES werken zo’n 75 vrijwillige mentoren in Leiden, Leiderdorp, Voorschoten, Zoeterwoude, Den Haag en Katwijk. Voordat je als mentor aan de slag gaat, word je goed voorbereid op het mentorschap. Voor nieuwe mentoren verzorgt JES een introductietraining en e-learning Signaleren. Wat heeft het mentorschap Lennart tot nu toe opgeleverd? ‘Werken als vrijwilliger vergroot mijn blik op de wereld. Niet alleen door te helpen als mentor, maar ook in andere vrijwilligerswerkzaamheden. Het haalt je uit de bubbel van in mijn geval mijn werk op de hogeschool en het raadswerk. Al kom ik daar gelukkig ook veel verschillende mensen en ideeën tegen. Ik vind het belangrijk mijn beeld van de wereld om mij heen continu te staven en uit te breiden. Dat voorkomt tunnelvisie. Ook de rol als mentor heeft daarin zeker geholpen.’